Kiemelt kép

Logopédia

P. E. C. S. - Képcsere módszer

Mi az a P. E. C. S.?
A Picture Exchange Communication System, azaz képcsere módszer, egy egyedülálló alternatív kommunikációs módszer, amellyel a nem beszélő gyermekek és felnőttek kommunikációját lehet megsegíteni. (Fontos kiemelni, hogy NEMCSAK autizmus spektrum zavarral küzdő gyermekek esetén használható ez a módszer!)

Számos esetben tapasztalható, hogy a gyermek nem tudja a környezetének megfelelően kifejezni a szándékát, kérését, és egy kis burokban élik a mindennapjaikat, sőt, a viselkedésük akadályt jelent a környezetük számára abban, hogy értelmezzék a gyermek gondolatát, kérését. A tapasztalat azt mutatja, hogy lépésről lépésre el lehet érni, hogy ezek a gyermekek és fiatalok megértessék a szándékukat a külvilággal, s ezzel valójában az egész személyiségben változás indul meg, sőt, az értelmi képességük is fejlődik a kommunikáción keresztül.

Hogyan működik a P. E. C. S. módszer?

A rendszer úgy épül fel, hogy a gyermek gyorsan megtanul mások felé fordulni, kommunikációt kezdeményez, és az interakció idővel egyre szélesebb körű lesz, a képi szókincs bővül és a kérés összetettebbé válik. A gyermeknek lesz egy kis könyvecskéje, amelyben tépőzárral kivehető képek sorakoznak. Ez tulajdonképpen a gyermek szókincse.


Egy ún. kommunikációs, tépőzáras csíkra teszi rá a kicsi a képeket
, és attól függően, hogy milyen szinten sajátította el a módszert, a nyelvi rendszerünknek megfelelően fejezi ki kérését. 


Miért fontos minél korábban elkezdeni a képcsere módszert?

Ha egy gyermeknél nem indul meg a beszéd, a nyelvi struktúra sem tud a háttérben fejlődni. Kutatások igazolták, hogy akinél egy bizonyos életkorig nem alakul ki a beszéd alapja, ez a struktúra, utána sokkal nehezebb ezt a területet fejleszteni, és ez a hiány nagy akadályt jelent a BESZÉD kialakulásában.

Nem hátráltatja a képcsere módszer a hangzó beszéd kialakulását?

Egyértelműen NEM a válasz. 
Sőt, a beszéd alapját képező kommunikációs struktúra kialakulását segíti elő a háttérben. Ezáltal megérti a gyermek, fiatal, hogy mit jelent kommunikálni, hogyan épül fel a beszéd, és ezt már használni kezdi. Ha a kicsiben felébred a kommunikációs igény, kommunikálni kezd, később, ha a hangadás megindul és arra is ráérez, a két terület összekapcsolódik, és a beszéd sokkal zökkenőmentesebben alakul ki.

Természetesen vannak esetek, amikor megmarad a képi kommunikáció, és a hangzó beszéd nem alakul ki. De ez nem azt jelenti, hogy a képcsere módszer jelentett akadályt, hanem éppen azt, hogy találtunk egy olyan csatornát, amellyel a beszéd elmaradás mellett a gyermek kifejezheti gondolatait és a kéréseit! 








Fel↑