Kiemelt kép

Számolási készség fejlesztése

Számolási készség fejlesztése

Ahhoz, hogy a gyermeknek az iskolában ne okozzon gondot a számolás és az egyes matematikai feladatokat könnyedén meg tudja oldani, számos részterület megfelelő működésére van szükség.

Fontos, hogy mire a gyermek megkezdi az iskolát, már egy bizonyos fokú számfogalommal rendelkezzen, illetve a következő területek stabil elsajátítása szükséges:
 
- 20-ig pontosan egyesével el tudjon számlálni,
- Betartja a számok állandó sorrendjét,
- Egy-egy mennyiség láttán a gyermek számmal meg tudja nevezni azt,
- El tudjon vonatkoztatni, hogy egy-egy szám mögött eltérő nagyságú, minőségű dolog áll.


Ahhoz, hogy erre a fejődési szintre eljusson a kicsi, óvodás korban meg kell figyelnie a környezetét, meg kell értenie a térhez fűződő viszonyát, és mindezeket később ábrázolnia is tudnia kell. Meg kell értenie a tárgyak, jelenségek sorozatba illesztését, a kisebb-nagyobb fogalmát. A stabil számfogalomra épülnek az alapvető számolási műveletek.

Nem is gondolnánk, hogy milyen bonyolult agyi működés eredményeképpen jut el egy kisgyermek arra a szintre, hogy zökkenőmentesen vegye az akadályokat az iskolában matematikából.

Az érzékelés-észlelés (hallás, látás, tapintás...), a mozgás, a figyelem, az emlékezet, a gondolkodás és a beszéd együttes, összehangolt működése vezet el a megfelelő matematikai gondolkodás kialakulásához.

Mint gyógypedagógus és tanító, sok olyan esettel találkoztam, amikor a kisgyermek az iskolában egyre nehezebben teljesített matematika tárgyból, és az előzményekre visszakérdezve kiderült, hogy bizony egy pici, korai életkorban kapott megsegítéssel nagy valószínűséggel kikerülhető lett volna, vagy legalábbis csökkenthető lett volna a baj. Hiszen a fent említett területek nem megfelelő működése már jelzés értékű volt. 

Azonban örömmel szoktam elmondani azt a hírt, hogy nagyon sok esetben célirányosan, nagy odafigyeléssel, sokat lehet segíteni a gyermeknek, hogy könnyebb legyen a "matek"

Felmerül sokszor az a kérdés, hogy amikor rendszeresen gyakorolnak otthon a szülők a csemetéjükkel, bizonyos esetekben miért nem érnek el nagyobb eredményt? Sajnos azért, mert a matematikai gondolkodáshoz szükséges részterületek csupán számolással kisebb mértékben fejlődnek. Szükséges felmérni, hogy vajon pontosan milyen hibákat vét a gyermek, a gyógypedagógus különböző tesztekkel lokalizálhatja a problémát, és a probléma hátterére fókuszálva kell felépíteni a terápiát.

A hagyományos eszközön túl szeptembertől lehetőség lesz NILD terápiás vizsgálatra és fejlesztésre is. 

További kérdéseivel keressenek bizalommal a Fejlesztő Műhely elérhetőségeinek egyikén!


Fel↑